ALGEMEEN
48 Klievers schreven zich in!! Waarvoor dank! We werken met een ploegen systeem . Iedereen is intussen ingedeeld in zijn eigen ploeg! 8 ploegen van 6 man sterk.
De ploegen krijgen allemaal eigen rugnummers. Ploeg 1 krijgt nrs 11 t/m16, ploeg twee krijgt nummers 21 t/m 26 enz. Ook krijgen ze eigen teneus, ploeg 1 mag in de nieuwe outfit rijden, ploeg 2 in de vorige kliever outfit, ploeg 3 in de outfit daarvoor en ploeg 4 in de eerste polderkliever tenue, die met dat oranje. De andere ploegen zorgen voor eigen teneus, indien dit niet lukt krijgen ze er van de club...
De ploegen werden getrokken adhv een rangschikking door het bestuur opgesteld en goedgekeurd op de vergadering van 19juni. We deelden aan de hand van deze rangschikking de bokalen in om hieruit de ploegen samen te stellen.
KOERSVERLOOP
De eerste ronde starten enkel de 8 kopmannen, zij starten in een "le mans" start. Dwz ze lopen eerst richting de startgrid! Dit zijn vakken die duidelijk zichtbaar zijn op de finish lijn en waar hun fietsen en schoenen staan.De loop start wordt gegeven ter hoogte van de straat rechts achter de kerk. Aan de finish (startgrid) staat een ploegleidster met de fiets te wachten, de schoenen liggen naast de fiets. De loper/kopman komt aan zijn schoenen, trekt deze zonder hulp van eender wie aan, pakt zijn fiets over en vertrekt. De ploegleidster mag z'n renner opgang duwen. Alle kopmannen zijn nu vertrokken. Ondertussen worden de wisselzones per ploeg opgesteld. Een nadar hek wordt schuin opgesteld zodanig dat elke ploeg z'n eigen box krijgt. De boxen bevinden zich tegenover de barometer. Dit zal voor iedereen duidelijk gemaakt worden voor de koers! Gene paniek!! De kopmannen rijden 1 ronde. Na deze ronde pikken nrs 2 in bij hun kopman wanneer deze aan zijn box komt. De nummers twee staan in hun box gereed, de kopman komt bij hem, moet tot stilstand komen, een voet moet op de grond staan, de ploegbidon aan de tweede geven en pas dan mogen ze terug vertrekken. De ploegbidon is een lege drinkebus door het bestuur gegeven. Ze rijden nu samen een ronde. Ze komen opnieuw aan hun box en nu mag de derde inpikken. Dwz de tweede stopt, voet op de grond, geeft de bidon aan de derde en pas dan mogen ze vertrekken. Ze vertrekken voor de derde ronde. De vierde man van de ploeg staat te wachten tot de drie anderen binnen komen. Ze vertrekken met vier voor een volgende ronde. Nr 5 staat te wachten. Als laatste pikt nummer 6 in. Ze rijden nu als volledige ploeg, 6man sterk. Wanneer er tijdens deze rondes iemand plat moest rijden mag deze de volgende ronde bij z'n ploeg terug inpikken. Behalve als het de kopman of de nr 6 is! Zij moeten direct geholpen worden! Wanneer ze als volledige ploeg aan de finish komen moet er een binnen band gewisseld worden. De kopman z'n achterwiel moet van een nieuwe binnen band voorzien worden. Dwz wiel eruit halen en deze voorzien van een nieuwe binnenband. Wie er mee helpt en met hoeveel er gewerkt wordt bepaald de ploeg zelf, hoe ze hem opblazen ook. Iedereen van de ploeg stopt, er mag pas terug vertrokken worden wanneer het wiel terug in de fiets steekt. Let er wel op in uw eigen box te blijven of toch zeker het parcours zo vrij mogelijk te houden zodanig dat andere ploegen niet gehinderd worden wanneer deze zouden willen vertrekken. Na deze proef telt de koers nog 5 ronden. Iedereen moet mee terug vertrekken. De boxen worden terug opgebroken (nadar hek wordt terug aan de kant geplaatst) waardoor het parcours helemaal vrij is. De ploeg die als eerste met minstens 4 renners aankomt is kampioen... zo worden er in totaal 11 ronden gereden. Let wel op de nrs 1 en 6 van elke ploeg moeten aankomen!! Deze moeten ook alle ronden gereden hebben, rijden ze plat moet hun wiel gewisseld worden. Enkel bij zware mechanische panne kan er door de jury een vrijstelling gegeven worden. Er mogen geen wielen van iemand buiten de koers worden aangenomen alsook hulp van buitenaf mag niet gegeven worden.
EXTRA REGELS
Zowel de kopman als de nr 6 van de ploeg moet aankomen. Dwz rijden ze plat of hebben ze andere mechanische pech moet er binnen de ploeg gewisseld worden van wiel of zelfs van fiets... Er moet minstens met 4 aangekomen worden waarin dus zeker nr 1 en nr 6. Hulp van buitenaf mag niet!
Per ploeg is een vrouwelijke, niet fietsende ploegleider gewenst. Twee mag ook. Zij staan de jury/speakers bij om misverstanden te vermijden en alles in goede banen te leiden. Zij tellen ook de gereden ronden mee, 5 ronden na de bandwissel! Het bestuur bespreekt met hen de goede gang van zaken enz.. de ploegen zoeken zelf een ploegleider! Bovendien is Julien Symons alias "julleke" aangesteld als koerscommissaris! Hij zal onafhankelijk van enige ploeg de goede gang van zaken opvolgen en bij foutieve wissels of te vroeg vertrekken na de bandwissel ingrijpen, de ploegcoach verwittigen alsook de speakers hiervan op de hoogte brengen.
Bij slechte wissels of te vroeg vertrekken na de bandwissel zal de overtredende ploeg een "stop en go" moeten uitvoeren. Dwz met de volledige ploeg ter hoogte van de finish stoppen, volledig van de fiets afstappen (dwz. Twee voeten op de grond aan dezelfde kant van de fiets) en dan pas terug vertrekken.
Gemotoriseerde of elektrische fietsen zijn niet toegestaan.
Dopingcontrole is ten alle tijde mogelijk!